Koska kyseessä on molemmille yhteisopettajuuteen lähtevälle opettajalle uusi toimintatapa, ei tarkkoja toiminnan muotoja voi tietysti vielä olla selvilläkään. Alla kuitenkin lähtökohtaisia ajatuksia, joihin tilan suunnittelu ja aikanaan toiminta nojautuu:
- Kyseessä ei ole yhdysluokka, kyseessä on kahden luokan tiivis yhteistyö.
- Tilassa toimivat luokat ovat tarkoituksella eri luokka-asteilta. Tarkoituksena on mahdollistaa joustava yhteistyö yli luokka-asterajojen.
- Tavoitteena on luoda tilassa toimivien kahden ryhmän välille tiivis yhteisö, jossa luokkarajat eivät ole tavanomaisen tiukat.
- Kummallakaan luokalla ei ole omaa tilaa, tilat jaetaan aina tarkoituksenmukaisesti.
- Opettajilla ei ole henkilökohtaista työpistettä, kaikki tilat jaetaan tässäkin suhteessa tilanteen ja tarpeen mukaan.
- Tilaan ei tuoda reppuja lainkaan, oppilailla on kaappitilaa omia tavaroita varten.
- Tilaan ei tule ainuttakaan liitutaulua, muutama siirrettävä tussitaulu kylläkin sähköisten taulujen lisäksi.
- Pyrkimyksenä on luoda ympäristö, jossa oppijalla on aktiivinen rooli ja päivän aikana opiskellaan erilaisissa tiloissa ja ryhmissä.
- Työtavassa korostuu projektikeskeisyys, itseohjautuvuus sekä urakkaluonteisuus ja oppilaan mahdollisuus vaikuttaa omaan opiskeluunsa aiempaa enemmän.
- Tilassa toimivien luokkien ja opettajien osalta toiminnassa painottu tieto- ja viestintäteknologinen orientaatio.
- Tilan AV-varustus on ajanmukainen, ja tilaa käytetään myös demotilana, koulutustilana ja eräänlaisena kokeiluna muuntuvasta yhteisopettajuustilasta.
- Tilan suunnittelua, varustamista ja aikanaan toimintaa dokumentoidaan, jotta samalla voidaaan saattaa helposti nähtäväksi yksi malli toimia.
- Tilassa toimivien opetusharjoittelijoiden odotetaan harjoittelujaksosta riippuen toteuttavan ainakin osittain samankaltaista yhteisopettajuutta.